Dataprojekor LCD x DLP - co je lepší pro promítání fotografií?

08.02.2021

Vracím se k tomuto tématu po bezmála deseti letech od doby, kdy jsem pořizoval svůj první dataprojektor.

Rok 2010

Tehdy jsem občas využíval půjčený laciný dataprojektor BenQ a rozhodl jsem se, že koupím svůj vlastní jak pro účely firemních prezentací tak primárně pro promítání fotografií.

Do rozhodovacího procesu jsem vstoupil s následujícími úvahami

  • to co koupím, musí být v porovnání s tím co jsem dosud používal stejné nebo lepší, co do kvality zobrazení fotografií - především při promítání v úplné tmě
  • musí to být použitelné i pro prezentace v nedokonale zatemněném prostředí
  • nechci kupovat zbytečně drahé zařízení, ale také nejsem tak bohatý abych kupoval levné věci, takže se budu snažit najít rozumný poměr cena/výkon
  • než zařízení koupím, chci skutečně vidět vedle sebe na jednom plátně (nebo bílé zdi) obraz série svých reálných fotografií rozmanitého charakteru, jasu, kontrastu, barevnosti ... promítnutý tím dosavadním půjčeným a vedle toho promítnutý tím, co chci koupit.

Bylo mi jasné, že klíčovým parametrem dataprojektorů je použitá technologie DLP nebo LCD. Dá se o tom najít mnoho informací v internetu, mnoho shodných pohledů, některé protichůdné.

Starý BenQ disponoval technologií DLP, o té jsem se dočetl, že
- je vhodnější pro "domácí kino"
- zvládá lépe černou barvu
- nedosahuje tak snadno (jako LCD) vysokých svítivostí
- netrpí postupnou ztrátou barev
- může trpět duhovým efektem u pohybu (video) v některých
   scénách pro některé citlivé osoby.

Poptával jsem u několika firem, specializovaných na projekční techniku a prakticky vždy jsem byl vehementně přesvědčován o výhodách LCD technologie, že je to nejlepší úplně na všechno. Nabízeli mi projektory v cenách cca 18 - 30 tis. Kč (původní BenQ byl v ceně těsně nad 10 tis. Kč).

V několika firmách jsem docílil opravdu setkání "u plátna" ...  a děly se věci ...

První dojem obvykle vyzněl ve prospěch nabízeného LCD:
- zářivé barvy
- jasný a brilantní obraz ...

Pak ale došlo na podrobnější porovnání a hodnocení se začalo měnit.

  • snímky ve kterých se vyskytují větší tmavé plochy (typicky stinná část scény zabíraná za silného světla) byly na DLP monitoru podstatně lepší, tmavé části jsou opravdu prokreslené
  • o něco menší brilance barev nebyla na škodu
  • svítivost dostatečná i v neúplném zatemnění.

Výsledek : koupil jsem tehdy
DLP dataprojektor BenQ MW512
za 13129,00 vč.DPH
- Nativní rozlišení> 1280 * 800 px
- Svítivost ANSI: 2800
- Kontrast: 4000 : 1
- Hlučnost [dB]: 30 std / 28 eco

Rok 2020

Po deseti letech používání DLP projektoru BenQ jak pro pracovní prezentace tak pro promítání fotografií na různých setkáních s přáteli, začal jsem pokukovat po něčem novém.

Nyní se totiž ve stejných cenových kategoriích vyrábí zařízení s vyšším rozlišením a také předpokládám že lepší budou i další parametry (svítivost, podání barev ...).

Posledním impulsem, byla jedna událost na schůzce fotoklubu: Při nějakých editačních pokusech vznikl po drastické editaci snímek, který při promítnutí tím "starým" dataprojektorem vypadal opravdu mizerně v oblasti oblohy, kde jsou velké části na hranici přepalu. 

Takže opět odstartoval proces výběru.

Shodou okolností se ke mně dostal dataprojektor Epson EB-FH52, technologie 3LCD. Byl jsem ujišťován že "na promítání fotografií je to mnohem lepší než jakýkoliv DLP projektor". Hmmm ....

Opět jsem realizoval porovnávací akci, tentokrát v klidu své zasedačky, ve večerních hodinách v úplné tmě. Podělím se s vámi o výsledky a především o ukázkové fotografie které porovnávají zobrazení stejného snímku z jednoho počítače (totožný SW a HW počítače) oběma projektory na jedné ploše.

Použil jsem Notebook, který má jak analogový výstup na monitor (na ten jsem připojil projektor BenQ), tak i HDMI výstup (na ten jsem připojil Epson).
NTB jsem zavřel, takže ve hře byly pouze dvě „dataprojektorové“ plochy v režimu klonování (paralelní zobrazení téhož obsahu).

Barevný režim na obou projektorech byl nastaven na sRGB, to znamená že projektor se snaží o "věrné zobrazení barev" a nezasahuje do obrazu různým "vylepšováním".

Promítal jsem dost velkou sérii fotografií rozmanitého jasu, kontrastu, barevnosti.

Rozdíly jsou zřejmé především v tmavých částech snímků (například části scény které jsou ve stínu, tmavé pozadí ...)

  • DLP monitor skutečně černou barvu zobrazí jako černou a díky tomu tmavé partie jsou opravdu přirozeně vykreslené a snímky mají hloubku.
  • LCD monitor vytváří cosi jako bílý mléčný závoj přes celý snímek a tmavé pasáže snímku jsou nezřetelné a jakoby rozplizlé - chybí kontrast ve stínech.
  • Pokud snímek nezabírá celou obrazovou plochu a zbývající část je skutečně zcela černá, je u LCD projektoru vidět jak celá ta rádobyčerná část svítí.
  • Ohledně barev u některých snímků lehce "vítězil" LCD projektor, barvy byly jásavější, je ale otázka, co je "správnější" či "přirozenější".

Zkoušel jsem to za mírného světla (zamračeno a zatažené žaluzie) i za úplné tmy.

Nejzřetelnější rozdíly jsou vidět u snímků, jejichž část je opravdu velmi tmavá. Na tomto snímku je okolí postavy prakticky černé - LCD monitor (vlevo) zde vytvoří šedomodrou plochu :

Následující snímek neobsahuje plochu zcela černou, ale velká část scény je v hlubokém stínu. Rozdíl v zobrazení asi nepotřebuje komentář.

Následující snímek možná vypadá na první pohled dobře zobrazený v obou variantách, ale zaměřte se na část klenby ve stínu vlevo nad vraty. Vykreslení struktury na DLP je dramaticky lepší (kliknutím na snímek se zobrazí ve větším formátu).

Zde je pro porovnání snímek bez velkých kontrastů, ráno v Toskánsku v mlze. Rozdíl mezi projektory je nepatrný, lehce živější barvy u LCD (vlevo):

Abych se vrátil ke snímku se "sprasenou oblohou", který byl poslední kapkou k mému novému průzkumu projektorů. Ten je opravdu lépe zobrazen na LCD (vlevo):

Za lepší lze považovat zobrazení LCD monitorem u některých snímků díky sytějšímu provedení některých barev, ale pozor - srovnáváme 10 let starý levný BenQ s dnešním Epsonem v téměř dvojnásobné ceně :

Obecně platí, že při promítání fotografií v úplné tmě je převaha DLP podstatně výraznější, než za světla, což je docela logické. Pokud není místnost úplně zatemněna tak na plátně ve skutečnosti černá barva neexistuje, protože světlo v místnosti vytváří na bílém plátně šedivou plochu. Za této situace se naopak může projevit výhoda LCD projektoru, který má vyšší svítivost a tudíž docílí velkého dynamického kontrastu (rozdíl mezi nejtmavším a nejsvětlejším místem), zatímco výhoda DLP monitoru se "za světla" nemá na čem uplatnit

Studijní materiál pro zájemce

Při porovnávání různých snímků jsem fotil a fotil ...
Samozřejmě taková „fotka promítnutých fotek“ není úplně to samé, jako přímý pohled na plátno (zeď), ale myslím, že realitu to popisuje docela dobře.

Zde je album s pořádnou porcí snímků k posuzování
Snímky jsou upraveny v editoru pouze „celoplošně“, žádné lokální úpravy, žádné úpravy barevnosti. Pouze expozice (obvykle do plusu) a nejvyšší jasy (do mínusu), protože jinak snímač zrcadlovky generuje příliš tvrdý a kontrastní obraz.

Můj názor na volbu DLP/LCD

  • Pokud trváte na bezvadném a věrném zobrazení fotografií v zatemněném prostoru, je DLP naprosto jasnou volbou (to je můj případ). 
  • Pokud vám nejde o bezvadné a věrné zobrazení fotografií a primárním požadavkem je brilantní obraz při prezentacích "za světla", je LCD naprosto jasnou volbou.
  • Pokud trváte na bezvadném a věrném zobrazení fotografií, ale nechcete nebo nemůžete promítat v opravdu zatemněném prostoru, pak máte smůlu - prostě to tak docela nejde.

Pokud jsou vaše požadavky jakýmsi mixem výše uvedených možností, pak je to těžká volba a nejlepší bude provedení vlastních pokusů, pokud na to máte sílu.

Je zůstávám u DLP  projektoru BenQ a je pravděpodobné, že vyzkouším nějaký „dnešní“ projektor DLP, např. Optoma EH334. Pokud k tomu dojde, doplním tento článek o další poznatky.