Jak mohou e-recepty usnadnit život

20.04.2018

Malá esej, která svědčí o tom, že když se chce, tak to jde.
A že je potřeba konat důsledně a nenechat se odbýt nějakým „to nejde“.

Spousta věcí okolo nás nefunguje tak, jak by fungovat měly.

Občas mě to nadzvedne a pokusím se s něčím pohnout, což je i případ e-receptů v Novoměstské nemocnici. Zdařilo se a nakonec to má i další vedlejší efekt…

Začalo to tím, že si moje manželka, tak jako už mnohokrát předtím, měla vyzvednout v Novoměstské nemocnici léky, které může předepsat pouze odborný lékař, předepisuje je pravidelně každé 3 měsíce. Jedenkrát za rok je potřeba vyšetření, mezitím lékař několikrát předepisuje léky aniž by musel pacienta vidět. Situace zcela běžná u řady trvalých či chronických nemocí.

I tentokrát šlo „pouze o léky“ a ne o vyšetření. Vzhledem k tomu, že nemocnice již vystavuje e-recepty, prosila manželka telefonicky aby jí recept poslali a ona pro něj nemusela jezdit. Bylo jí však řečeno že to nejde, SW to neumožňuje… a musí si prostě osobně přijet.

Pro člověka, který nedisponuje autem a bydlí ve Žďáru nad Sázavou, to znamená tak dvě až tři hodiny času než dojde na veřejnou dopravu, dopraví se do nemocnice, léky si převezme a vrátí se zpět. Přitom je jasné, že v rámci SW pro vystavování e-receptů jde o jedno kliknutí, pacient může mít recept v emailu nebo mobilním telefonu a ušetřit tak hodiny drahocenného času.

V tomto konkrétním případě jsme se nakonec domluvili, že z oddělení pošlou výtisk receptu vnitřní nemocniční poštou jedné známé (která pracuje na jiném oddělení) a když to ona měla v rukách, napadlo nás že vlastně stačí když nám po telefonu nadiktuje číslo receptu (což mohla klidně udělat také sestra u pana doktora přímo). Skutečně jsme si vyslechli číslo po telefonu a napsali na papírek, došli s papírkem s napsaným číslem do lékárny a recept si zcela bezproblémové vyzvedli.

Začaly se mnou lomcovat emoce a rozhodl se něco s tím udělat.

  • Nejprve jsem celou věc konzultoval s kamarádem SW vývojářem, který celý život programuje SW pro lékaře. Potvrdil jsem si to, co jsem si myslel. Že všechny trochu slušné systémy pro zdravotnictví v ČR funkci zasílání SMS/email podporují a to dokonce tak, že nemusí odesílat email nebo SMS přímo (na náklady daného zdravotnického zařízení) ale že součástí dat receptu odesílaných do centrálního registru je instrukce pro odeslání a toto odeslání realizuje centrální server na „státní útraty“.
  • Napsal jsem dotazovací email paní ředitelce novoměstské nemocnice.
  • Od paní ředitelky jsem asi po týdnu dostal velmi seriozní odpověď, kde mi vysvětlovala, že jejich systém to neumožňuje. Že komunikovali s dodavatelem SW, poslala mi i několik úryvků z této komunikace. Samozřejmě jsem nehodlal tuto komunikaci rozplétat, navíc byla vytržená z kontextu, ale
  • přeposlal jsem celou tuto komunikaci (s kamarádem vývojářem, s nemocnicí…) SW firmě, která systém do novoměstské nemocnice dodává, s mým technickým komentářem a s vyjádřením údivu - „ ... jak je možné, že takováto elementární funkce není v renomovaném SW jednoho z největších českých dodavatelů zdravotních systémů k dispozici ? ...“
  • uběhlo asi deset dní a dostal jsem korektní a obsáhlou odpověď od vrcholných manažerů dané SW firmy, kteří se pustili do pořádné komunikace s nemocnicí. Vyjasnili si co jde a co nejde, promptně uvedli do provozu příslušnou funkčnost, která údajně již systému dávno existovala, šlo pouze o nedorozumění…
  • Velmi pozitivní tečkou za touto anabázi byl telefonát paní ředitelky NM nemocnice, ve kterém mi poděkovala za impuls, který jsem celé této problematice udělil a informovala mě o tom, že nyní jsou všichni lékaři v NM nemocnici zaškolení, funkčnost je k dispozici, na požádání může kterýkoliv pacient obdržet recept elektronicky.
    Znamená to, že pokud není nutné vyšetření lékařem a jde skutečně pouze o vystavení receptu, není vůbec potřeba do nemocnice jezdit, stačí se telefonicky domluvit a recept si nechat poslat přes SMS nebo email.

Takže vážení :

Chtějte zaslání e-receptu elektronicky (SMS a/nebo email), pokud vám to usnadní situaci, protože k tomu je celý ten systém určen a jestli to lékaři odmítají, tak je problém pouze mezi klávesnicí a židlí :-)

Pokud vám to odmítnou v novoměstské nemocnici, uvítá paní ředitelka zpětnou vazbu, klidně mi napište, já to přepošlu. Nebo pošlete mail s popisem situace na sekretariat@nnm.cz sami.

V lékárně opravdu nepotřebujete nic jiného než číslo e-receptu, i kdybyste ho měli jenom v paměti a dokázali si těch 12 znaků zapamatovat, nebo napsáno na pivním tácku…

Asi je dobré mít s sebou kartičku zdravotní pojišťovny pro Vaší případnou identifikaci.

A ještě něco navíc - třešinka na dortu

Vedlejším efektem této komunikace je následující zjištění :

Každý občan ČR si může zřídit přístup do systému e-receptů, poté ( buďto na PC v internetovém prohlížeči nebo v aplikaci na mobilním telefonu ) má přímý přístup ke svým receptům (dívá se na svá data přímo na centrální server SÚKL), bez ohledu na to, zda mu byly/nebyly zaslány přes email a/nebo SMS. Protože když byl recept vystaven (vytvořen=zadán do systému), tak prostě existuje v centrální databázi a vy ho prostřednictvím této aplikace (kukátka) vidíte.

Když jsem tuto možnost zjistil, přístup jsem si vyřídil, aplikaci nainstaloval, během odpoledne bylo vše (včetně operace u přepážky CzechPoint na poště) vyřízeno a funkční.

Viz. https://www.epreskripce.cz/webova-mobilni-aplikace-pro-praci-s-cuer-pacient

Legrační je, že dva moji kamarádi lékárníci o této aplikaci vůbec nevěděli, buďto je to hodně čerstvá věc, nebo je to „z centra“ hodně mizerně publikováno. Samozřejmě to není aplikace primárně pro lékárny, je určena pacientům, takže lékárníci o ní vědět nemuseli…

To je vše – doufám, že tahle esej něčemu pomůže.

Třeba pomůže k lepšímu pochopení toho, jak důležitá je kvalitní komunikace a že i řadový „člověk z ulice“ může při dostatečné důkladnosti a přiměřené znalosti dané věci dosáhnout zlepšení věcí, která nefunguje tak, jak by měla.

Duben 2018

Pavel Černý